Przed laty na stadionie Skry występowali żużlowcy Legii - fot. Robert Danieluk / senq.ownlog.com
REKLAMA

Historia stadionu: Skutki likwidacji toru betonowego. Legia na Skrze

Bodziach - Wiadomość archiwalna

Otwarcie betonowego toru kolarskiego na stadionie Legii w 1930 roku pozwoliło na rozwój nie tylko sekcji kolarskiej, ale i motocyklowej naszego klubu. Ta powstała właśnie 1930 roku, ale niestety tylko przez kilka lat legioniści mogli ścigać się wokół boiska przy Łazienkowskiej.

Po zamknięciu toru betonowego w 1935 roku, żużlowcy Legii nie mieli gdzie organizować zawodów. "Nic, prawie nic w motocykliźmie się nie dzieje. Nie ma komu pracować, nie ma komu jeździć, nie ma na czym jeździć" - pisał Przegląd Sportowy w 1936 roku. Sekcja kolarska w 1936 roku zawiesiła swoją działalność.

Później motocykliści Legii zaczęli jeździć głównie na zawodach organizowanych przez innych, a później zaczęli korzystać ze stadionu Skry Warszawa. Na trzy lata sekcję przeniesiono do Wrocławia, by w później rozgrywać wszystkie mecze na wyjazdach.

"Brak własnego toru, tej podstawowej bazy szkoleniowej, uniemożliwiał prowadzenie treningów, których praktycznie biorąc nie było, zawodnicy jeździli z meczu na mecz, a zawody w których występowaliśmy w charakterze gospodarzy, rozgrywaliśmy na obcych torach - w Częstochowie i Bydgoszczy" - pisano o problemach sekcji żużlowej Legii w roku 1958 w klubowym sprawozdaniu.

Rok później żużlowcy wrócili na Skrę. "Z inicjatywy przewodniczącego sekcji mjr. Władysława Czechowicza zorganizowano kilka spotkań z przedstawicielami warszawskiego klubu Skra oraz CRZZ, na których uzgodniono podstawowe zasady korzystania przez zespół żużlowców Legii z toru przy ulicy Wawelskiej. Pertraktując te - przy pewnej pomocy kierownictwa Stołecznego Komitetu Kultury Fizycznej - zostały sfinalizowane w postaci umowy zawartej pomiędzy kierownictwem WKS Legia i RKS Skra Warszawa. Na podstawie tej umowy drużyna Legii mogła na stadionie Skry przeprowadzać treningi, korzystać z urządzeń, a także organizować zawody o mistrzostwo I ligi. W zamian za to Skra otrzymał kwotę 120 tysięcy złotych" - pisano rok później.

Kwota za wynajem toru Skry była wysoka, co przyznawał klub, ale jak dodawano, innego wyboru nie było. Tor żużlowy na Skrze został zbudowany w 1948 roku (w czasie okupacji stacjonowała tam artyleria lotnicza) i we wrześniu tego samego roku odbyły się na nim zawody Polska - Czechosłowacja, wygrane przez Polaków 75-73. Obiekt oddany w całości w 1956 roku miał kształt podkowy, a rozgrywane tam zawody mogło oglądać aż 35 tysięcy widzów.

W końcu, po różnych perturbacjach (kolejne przenosiny - tym razem do Gdańska), sekcję Legii zlikwidowano, a dokładniej została przejęta przez Wybrzeże Gdańsk. W 1969 roku tor żużlowy na Skrze zlikwidowano, robiąc w tym miejscu tartanową bieżnię lekkoatletyczną.

Zapewne, gdyby klub z Łazienkowskiej posiadał wówczas tor do wyścigów motocyklowych, problemów udało by się uniknąć i historia żużlowej Legii nie ograniczyła by się do trzech medali drużynowych mistrzostw Polski. Więcej o historii sekcji żużlowej Legii wkrótce na LegiaLive!

Znacznie lepiej potoczyły się losy kolarskiej Legii (istniejącej do dziś), która od 1951 roku znów zaczęła odnosić sukcesy. Warto dodać, że przed laty na Skrze znajdowała się także hala do gry w koszykówkę i siatkówkę, z której przez pewien czas, na niektóre zawody korzystały drużynowe sekcje Legii.

Pierwsze napełnienie basenu Legii (1928)
Okolice Ł3 w latach 30. ruchliwe niczym Paryż i Nowy Jork
Uroczyste otwarcie bieżni lekkoatletycznej
Międzynarodowe mecze pływackie na Legii
Przez czarodziejskie okno do Europy
Stadion Legii przed 81 laty: Chluba sportu polskiego
Otwarcie toru kolarskiego na Legii
Wymiana nawierzchni na kortach i zajmowane przez kadrę baseny
Zawody jeździeckie na bocznym boisku Legii
Zawody łyżwiarskie na jeziorku Kamionkowskim, tenisiści przy Wolskiej
Start i meta kolarskiego wyścigu dookoła Polski na stadionie Legii
Wielka Rewia Asów Sportu (1939)
Zawody bokserskie i lekkoatletyczne na Legii w 1939
Rozbudowa trybun Torwaru
Oficjalne otwarcie Torwaru przy okazji meczu Legii z Dynamem Weisswasser
Jak Łazienkowska zyskała lodowisko kosztem skarpy mokotowskiej
Historia Fortu Bema
Unieważniony przetarg we wrześniu 2006
Miasto odkupuje tereny. Pierwsze projekty
Zadaszenie Torwaru i warsztat samochodowy na Przemysłowej
Niezłe zaplecze szermierzy pół wieku temu
Likwidacja bieżni, remont dachu, obniżanie płotu
Historia stadionu Legii: Legia na Fortach Bema
Historia stadionu Legii: Hala, która została na papierze
Historia stadionu Legii: Odkrywamy historię basenów
Historia stadionu Legii: Zadaszenie basenu oraz likwidacja pływalni i strzelnicy
Historia stadionu Legii: W oczekiwaniu na zegar
Historia stadionu Legii: Wspomnienia Bohdana Tomaszewskiego
Historia stadionu Legii: Wchodzenie na gapę, piwo pod stadionem i przeładowany trolejbus
Historia stadionu Legii: 1965-68
Historia stadionu Legii: 1961-63
Historia stadionu Legii: 1960 cz.V
Historia stadionu Legii: 1960 cz.IV
Historia stadionu Legii: 1960 cz.III
Historia stadionu Legii: 1960 cz.II
Historia stadionu Legii: 1960 cz.I
Historia stadionu Legii: 1950-1959
Historia stadionu Legii: 1948-1949
Historia stadionu Legii: 1946-1947
Historia stadionu Legii: 1937-1945
Historia stadionu Legii: 1933-1936
Historia stadionu Legii: 1930-1932
Historia stadionu Legii: 1928-1929
Historia stadionu Legii: 1926-1927
Historia stadionu Legii: 1924-1925
Historia stadionu Legii: 1917-1922



Tor żużlowy na Skrze został pod koniec lat 60-tych zastąpiony bieżnią lekkoatletyczną - fot. Robert Danieluk / senq.ownlog.com


Przed laty żużlowcy Legii korzystali z toru Skry - fot. Robert Danieluk / senq.ownlog.com
REKLAMA
REKLAMA
© 1999-2024 Legionisci.com - niezależny serwis informacyjny o Legii Warszawa. Herb Legii, nazwa "Legia" oraz pozostałe znaki firmowe i towarowe użyte zostały wyłącznie w celach informacyjnych.